't Speeltoneel 2

't Speeltoneel 2 (oudste tieners, 16, 17, 18 jaar), repeteert op de vrijdagavond van 20:15-22:30 uur.

Groep 2 1293 klein

Bij toneel is de tegenstelling tussen de letterlijke tekst en de ondertekst (wat je eigenlijk bedoelt te zeggen) heel belangrijk. Net als in de echte wereld natuurlijk. Hoe vaak zeg je niet tegen iemand: "Wat leuk dat je er bent", terwijl je eigenlijk het liefste hebt dat de persoon in kwestie opsodemietert? Meestal hoort de ander dan wel aan de toon dat de eigenlijke boodschap tussen de regels door moet worden gelezen, want mensen hechten veel meer belang aan non-verbale communicatie, dan aan verbale. Op toneel moet je daar mee leren bewust om te gaan. Vandaar veel oefeningen op dat gebied bij 't Speeltoneel 2.

Een ander groot deel van de repetities van 't Speeltoneel 2 wordt besteed aan een programma dat volop aandacht schenkt aan het kennismaken met de verschillende theatervormen.

 

Regisseurs 

Bas Peter

Bas van der Pluijm

Na ruim tien jaar speler en actief lid te zijn geweest van 't speeltoneel heeft Bas in 2016 de overstap naar regisseur gemaakt. Zijn opleiding tot audiovisueel vormgever, het spelen in twaalf producties en een cursus theater regie zorgen voor de kennis die hij nu kan gebruiken om een groep te begeleiden. Zijn regie debuut was een nieuwe versie van 'Macbeth' met groep 3, een productie waar hij erg trots op is. Hij vindt het interessant om op ieder moment een mooi plaatje op het toneel te hebben en om de spelers het publiek een andere wereld in te laten trekken.

 

Peter van Oostende

Sinds Peter in 1993 lid werd van ’t Speeltoneel, heeft hij al veel stukken gespeeld en geregisseerd. Zijn mooiste rollen vindt hij Koning Robbert de Roze in ‘Felix’, Sven in ‘Feest’ en Bob Cratchit en Marley in ‘Scrooge’. Als hoogtepunten van zijn zelf geregisseerde producties beschouwt hij ’10 Things I hate about Sjoerd’, ‘Open Kaart’ en ‘Het Oordeel’.

Ook buiten de vereniging is Peter actief op het gebied van theater. Zo heeft hij gespeeld in ‘Een stille nacht…?’ van Balletschool de Dansacker en was hij boef in de film ‘Jelger de Goochelaar en de Boevenbende’.

Een stuk schrijven doet Peter het liefst op basis van improvisaties door de groep. Hij zet graag het publiek op het verkeerde been en wil ze aan het denken zetten, zowel tijdens als na de voorstelling. Wie vaker naar stukken van Peter komt, zal ontdekken dat er een paar karakteristieke elementen zijn die hij altijd in het verhaal verwerkt, zoals een dansje en een wc-rol.